kuvat video Uutiset Keikat Diskografia Yhtye Kauppa Kontakti Tekstit vieraskirja Linkit

Tuhma - Haastattelu
NICOLE - PYKÄLÄÄ HÄIJYMPÄÄ

Pohojammaalta tullahan ja metelillä. Tällä kertaa asialla on seinäjokelainen rankasta hevistä ja hauskanpidosta nauttiva Nicole. Hyvää kannatti odottaa, sillä yhtyeen kolmas pitkäsoitto ”Sivu syyttömistä” saatiin vihdoin kauppoihin tammikuun lopussa.

Nicolesta kuultiin viimeksi kaksi vuotta sitten. Alun perin uuden levyn piti ilmestyä jo viime vuonna, mutta julkaisupäivää jouduttiin lykkäämään lukuisia kertoja. Nyt hyllyjä kuitenkin lopultakin koristaa tunteella soitettu albumi.

– Nyt on loistavat fiilikset, jokaisessa biisissä mennään maksimirajoilla. Levy on synkkää heviä, josta löytyy mielenkiintoisia sovituksia, hehkuttavat bändin laulaja-kitaristi Ilkka ja kitaristi Olli.

Bändi kärsi aikataulujen pettämisistä. Ohjelmaan kuului muun muassa tulevan dvd:n editointia ja keikkailua, joiden takia albumi viivästyi ja se sai niin bändin kuin fanienkin hermot kireälle. Yhtyeen kotisivujen vieraskirjaan tulvi kärsimättömien fanien kysymyksiä levyn ilmestymisestä.

– Totta kai ottaa aivoon, varsinkin, kun kuuntelijoiden hermoja on raastettu yhtä lailla kuin omiammekin. Helpottuneita olemme, kun saimme levyn pihalle, tunnustaa Olli.

Orkesteri vetää omien sanojensa mukaan uudella levyllä turpaan koko 45 minuuttia. Uudella julkaisulla yhtye on tehnyt myös enemmän yhteistyötä kuin ennen. Aiemmin Ilkka ja Olli vastasivat laulujen sävellyksistä ja sovelluksista, tällä kertaa lähes jokaisessa biisissä koko bändi on ollut yhdessä mukana. Myös rumpuihin on saatu uusia kikkailuja.

Rehellisyyttä

Ilkan ja Ollin lisäksi bändiin kuuluvat basisti Sami ja rumpali Ville. Nicole soittaa omien määritelmiensä mukaan suomimetallia, joka ei kuulosta suomimetallilta. Viimeisen parin vuoden aikana yhtyeessä on ehtinyt tapahtua muutoksia. Yhtye on matkustellut, soittanut rehellistä pohjalaista heviä ja vaihtanut basistia. Miehistön vaihdokseen ei liity kuitenkaan dramatiikkaa.

– Jussille tuli perheenlisäystä, joten hän priorisoi elämänsä uudelleen. Sami on pyörinyt meillä kitarateknikon roolissa jo pidempään, joten Jussin vaihtaminen Samiin oli luonnollinen siirtymä, selvittää Ilkka.

Viimeisen parin vuoden tärkeimmät tapahtumat on koottu dvd-kansien väliin. Dvd:n julkaisukaan ei sujunut ongelmitta: tällä kertaa painofirma mokasi ja ilmestyminen viivästyi. Bändi halusi kansista ruskeat, mutta firma teki niistä valkoiset. Virheen korjaamisen jälkeen kauppoihin saatiin kuitenkin ruskeilla kansilla Tasavalta-dvd, joka ilmestyi levyn kanssa samana päivänä.

Dvd sisältää vuoden 2005 Provinssirock-vedon, making of -osuuden, parit musiikkivideot ja se antaa samalla kuvan siitä, millaisia pojat ovat keikkamatkoilla. Tasavalta on ennen kaikkea suunnattu yhtyeen pitkäaikaisille faneille ja kavereille. Mutta myös yhtyeen itsensä niin kovasti vannoma rehellisyys välittyy uusille Nicolen kuuntelijoille.

– Kun aloin kasata dvd:ta, ajattelin, että teen sen meille. Tyypit, jotka tuntee meidät, saa siitä eniten irti. Uudet kuulijat näkee dvd:sta bändin mentaliteetin eli rehellisyyden, selvittää kitaristi.

Turpaan vetoa ja tukanheilutusta

Uuden levyn kunniaksi yhtye starttasi Tasavalta ei lopu koskaan -kiertueen. Bändi voi nyt odottelun sijasta keskittyä siihen, missä on kotonaan.

– Oikein hyvillä mielin lähdetään keikoille. Kiva nähdä, miten yleisö ottaa meidät vastaan ja mitkä biisit toimivat livenä. Päästään keskittymään live-meininkiin, joka on bändille tärkeää. Keikat on bensa, jolla me kaikki jaksetaan tarpoa taas pari vuotta eteenpäin, tuumivat innostuneet kiertolaiset.

Luvassa on siis tukanheilutusta, uudistunut keikkasetti sekä rankempaa ja haastavampaa Nicolea kuin koskaan. Livetilanteissa ei synkistellä vaan siitä välittyy hauskanpito.

Nicolen juhla ei pääty juuri julkaistuihin materiaaleihin, vaan tänä vuonna vietetään myös bändin kymmenettä juhlavuotta. Suomen Teuvalta kaikki alkoi vuonna 1997 ja nyt on aika juhlistaa merkkipaalun ylittämistä. Kesää kannattaa tänäkin vuonna odottaa, nimittäin siihen ajankohtaan Nicole on luvannut jotain uskomatonta spektaakkelia. Kyseessä on kovanluokan salaisuus, sen verran salamyhkäisiltä syntymäpäiväsankarit vaikuttavat.

– Siihen saattaa liittyä alastomuutta. Mutta saattaa olla, että ei.

Teksti: Paula Myllykoski